Az ország talpon maradásához és fejlődéséhez elengedhetetlen a minőségi oktatás – emelte ki az emberi erőforrások minisztere a pedagógusnap alkalmából tartott csütörtöki ünnepségen, Budapesten.
Balog Zoltán, elismeréseket adott át pedagógusoknak az Eötvös Loránd Tudományegyetemen és beszédében utalást tett arra: a tapasztalatok szerint azok az országok maradnak talpon a jólétért, a befektetésekért, a szellemi tőke koncentrációjáért folyó versenyfutásban, amelyekben az oktatás és a nevelés van a középpontban, mint például Finnországban és Dél-Koreában.
A miniszter reméli, hogy egyetértés van abban: ennek eléréséhez szükség van az oktatási rendszernek és a belőle kikerülő fiataloknak a versenyképességére, valamint a hazaszeretetre. A versenyképesség és a hazaszeretetre nevelés teremthet olyan környezetet Magyarországon az oktatásban is, amelyben jó dolgozni, amelyben megéri dolgozni – folytatta. Hozzátette: mindezek mellett szükség van a minőségi oktatásra is.
Szólt arról is, hogy ismét kezd presztízse lenni a pedagógushivatásnak, amiben segít a pedagógus-életpálya is. Közölte, nem titkolták, hogy több munkát kell végezniük a pedagógusoknak az új közoktatási rendszerben, de ezt a munkát több és igazságosabban elosztott pénzzel honorálják.
Emlékeztetett arra: 2013-tól 200 milliárd forintot fizetett ki pluszban az állam a pedagógusoknak az életpályán belüli béremelésre, idén pedig plusz 38,5 milliárd forintot költenek pedagógusbérre, ebből 25 milliárd forinthoz szeptembertől juthatnak hozzá az érintettek.
Balog Zoltán hangsúlyozta: olyan béremelésben érdekeltek, amelyet nem hitelből fizetnek, hanem abból a többletből, amelyet az ország megtermel, és a pedagógusok mostani béremelése ilyen forrásból származik, „úgy lett nekik több, hogy másnak nem lett kevesebb”.
A miniszter jelezte: mindig vita van az oktatásról, és a céljuk nem az, hogy elfojtsák, hanem, hogy minél szélesebb körű legyen. Megjegyezte: örül annak, hogy valódi szakmai vita van például a kancellári rendszerről.
Utalt arra, hogy vita van a szakképzési rendszer átalakításáról is. Kifejtette: az átalakítás célja az, hogy olyan szakképzési rendszert alakítsanak ki, amelyben akár a munka világán keresztül is el lehet jutni a diplomához, a gimnáziumokból pedig szinte automatikus az átlépés a felsőoktatásba.
Balog Zoltán kitért arra is, hogy a pedagógusnap alkalmából díjazottak minőségi munkát végeznek, nemcsak szakmai, hanem emberi értelemben is, amelyet a tárca szeretne elismerni.
Köszöntőjében Czunyiné Bertalan Judit közoktatásért felelős államtitkár arról beszélt, hogy olyan kiváló pedagógusokat díjaznak, akik munkájukkal, az odafigyelés mindennapi gyakorlatával kivívták kollégáik, valamint szűkebb és tágabb környezetük elismerését, akik munkájukkal mértékké váltak.
Úgy fogalmazott, a pedagógusoknak egyszerre kell gyémántcsiszolónak, pásztornak, őrszemnek és fáklyának lenniük, és ez a többes tudás teszi őket a szó legnemesebb értelmében mesterré.
Az ünnepségen a miniszter Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkárral, valamint Czunyiné Bertalan Judittal több mint 170 pedagógusnak adott át kiemelkedő munkájukért Eötvös József-, Szent-Györgyi Albert-, Apáczai Csere János-, Brunszvik Teréz- és Németh László-díjakat.